05 Oct
05Oct

סיכונים ארגונומיים הם מצבים פיזיים שעלולים להוות סיכון לפגיעה במערכת השרירים והשלד עקב ארגונומיה לקויה. סיכונים אלה כוללים תנוחות קבועות או סטטיות, כוחות גבוהים, תנועה חוזרת או מרווחים קצרים בין פעילויות. הסיכון לפציעה מוגדל לעתים קרובות כאשר קיימים מספר גורמים. גורמים סביבתיים, תפעוליים או עיצוביים יכולים כולם להשפיע לרעה על עובד או משתמש; דוגמאות כוללות רטט של כל הגוף או היד/זרוע, תאורה לקויה או כלים, ציוד או תחנות עבודה מעוצבות בצורה גרועה. חלק מאזורי הגוף הנפוצים שבהם עלולות להתרחש פציעות כוללים: 

  • שרירים או רצועות של הגב התחתון
  • שרירים או רצועות של הצוואר
  • שרירים, גידים או עצבים של הידיים/פרקי כף היד
  • עצמות ושרירים המקיפים את הברכיים והרגליים

פציעות בחלקים אלו ובחלקים אחרים של הגוף עלולות לגרום להפרעות שרירים ושלד (MSDs), אשר עשויות להיקרא הפרעות טראומה מצטברות (CTDs) או פציעות מאמץ חוזרות (RSIs), והן מוערכות מהוות כשליש מכלל לא קטלניות פציעות ומחלות והעלויות הנלוות להן.[1] סיכונים ארגונומיים מתרחשים במסגרות תעסוקתיות ולא תעסוקתיות כאחד, כגון סדנאות, אתרי בנייה, משרדים, בתים, בתי ספר או חללים ומתקנים ציבוריים. מציאת דרכים לחסל או לצמצם סכנות ארגונומיות בכל סביבה תפחית בסופו של דבר את הסיכון לפציעה.

יציבה לא נוחה יציבה לא נוחה היא כאשר הגוף סוטה באופן משמעותי ממצב טבעי במהלך פעילויות הקשורות לעבודה. יציבה לא נוחה מפחיתה את יעילות העבודה עקב מאמץ יתר מיותר. כאשר יציבה לא נוחה נשמרת במשך תקופה ארוכה, השרירים והעצבים עלולים להיצבט. דוגמאות כוללות פיתול, הושטת יד, משיכה, הרמה, כיפוף או כל תנוחה אחרת שעלולה לגרום לכאב כשהיא מתמשכת לתקופה ממושכת. 

יציבה סטטית יציבה סטטית, או העמסה סטטית, היא כאשר אדם מחזיק ביציבה עקבית במשך כל הזמן שלוקח לבצע משימה, שאינה מאפשרת לגוף להירגע. זוהי בעיה מכיוון שהיא עלולה להוביל לכאבי שרירים, עייפות ובעיות מפרקים, ומגבירה את הסיכון לפציעות שרירים ושלד. מידת הנזק תלויה בסוג ומשך היציבה וכן בסוג הפעילות. ניתן למנוע בעיות הקשורות ליציבה סטטית בקרב עובדים על ידי הפסקות תכופות ומתיחות לעיתים קרובות. 

לחץ  לחץ מתרחש כאשר חלק כלשהו בגופו של העובד - כגון הברכיים, המרפקים, פרקי הידיים או האצבעות - נוגע או מתחכך במשטח חד, לא גמיש או לא תנועתי שוב ושוב או במשך תקופה ארוכה. המשטח יכול להיות תחנת עבודה, סולם, רצפה או ידית של דלי או כלי. לחץ יכול להיווצר גם באמצעות דחיפה, אחיזה, צביטה, משיכה והרמה של חפצים שיכולים להפעיל כוח נוסף על מפרקי הגוף. הגברת הכוחות הללו דורשת מאמץ נוסף של השרירים, ומטילה עומסים גדולים יותר על המפרקים ורקמות החיבור אשר עלולים לגרום לעייפות ועלולים לתרום להפרעות שרירים ושלד כאשר אין זמן מספק למנוחה והתאוששות.

תנועה חוזרת תנועה חוזרת היא תנועה ממושכת וחוזרת הגורמת לעייפות שרירים ובסופו של דבר גורמת לנזק עצבי. תנועה זו עלולה לפגוע ברקמות רכות, כגון עצבים, שרירים וגידים; דוגמאות לפציעה כוללות מרפק טניס, תסמונת התעלה הקרפלית, דלקת בגידים ובורסיטיס. תנועות אלו דורשות הפסקות במהלך פעילות כדי לעזור לעצב או לשרירים לנוח ולהתאושש.

 כוחות גבוהים כוחות גבוהים המעורבים בחלק מהעבודות הגופניות עלולים לפגוע בשרירים ובמפרקים. מאמץ יתר יכול להתרחש כאשר כוח חיצוני או שרירי עולה על הכוח שהגוף יכול לסבול בבטחה. הכוח עשוי לבוא בצורה של אחיזה, צביטה, דחיפה, משיכה והרמת חפצים.
ז

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.